Blog

Ako upravovať produktové dáta e-shopu? Vyskúšajte online nástroj na feed management

26. 9. 2022, 8:20

Produktový feed je základným stavebným kameňom inzercie e-shopu. Využíva sa pre porovnávače tovaru ako sú Heureka alebo Zboží.cz, produktové kampane v Googli alebo Facebooku, marketplaces a ďalšie inzertné systémy. Prečítajte si, kde feed získať, ako s ním pracovať a ako sa oň starať.

Produktový feed od A do Z

Čo je to produktový feed a na čo sa používa?

Produktový feed je dátový súbor, najčastejšie vo formáte XML, ktorý obsahuje informácie o produktoch (názov, kategória, predajná cena, skladovosť a pod.), ktoré predávate v e-shope. Informácie sú zapísané do takzvaných elementov alebo tagov. Pomocou tohto dátového súboru odovzdáte informácie o produktoch napríklad produktovým porovnávačom – na základe čoho sa váš e-shop a jeho produkty zobrazia v katalógu porovnávača. 

Ako taký feed vyzerá?

Kde získať produktový feed

Feed sa väčšinou generuje automaticky. Pokiaľ používate niektoré z krabicových e-shopových riešení, produktový feed nájdete priamo v administrácii e-shopu (prípadne požiadajte technickú podporu vášho e-shopového riešenia).

Požiadavky inzertných systémov na produktový feed

Základný produktový feed by sme teda už mali. A čo ďalej? Problém nastáva v tom, že každý reklamný systém má iné požiadavky na štruktúru feedu a informácie v ňom (napr. názvy elementov, vnorenie elementov, povinné parametre atď.). Preto nie je vhodné a zvyčajne nie je ani možné nahrať XML feed pripravený pre jeden konkrétny inzertný systém do iných systémov. Iné reklamné systémy si s feedom nedokážu poradiť a nebudú vedieť načítať vaše produkty, alebo inzercia nebude fungovať tak, ako by ste očakávali. Preto je ideálne používať pre každú inzertnú platformu XML feed upravený na mieru. Tu prichádzajú na rad často používané online nástroje na úpravu feedov.

Feed management v praxi

Úpravu feedov pre jednotlivé porovnávače, marketplaces, produktové katalógy a iné inzertné systémy môžete nechať na programátorovi. Počítajte však s tým, že to zaberie nejaký čas a platiť za prácu programátora je finančne náročné. Prípadne môžete využiť špecializovaný nástroj vyvinutý k tomu, aby v ňom zvládol upravovať feedy každý napr. online editor feedov Xemel.

Ako Xemel funguje

Do Xemela jednoducho nahráte váš produktový feed. Xemel produktové dáta z vášho feedu spracuje a vy následne v rozhraní Xemela uskutočníte požadované úpravy feedu. Xemel na základe vašich požiadaviek feed upraví a vygeneruje tzv. výstupný feed, ktorý následne nahrajete do daného inzertného systému. Žiadna zložitá implementácia, ani úpravy v administrácii e-shopu.

Produkty vo feedoch je možné upravovať buď po jednom alebo hromadne pomocou pravidiel. V Xemeli môžete zmeniť hodnoty elementov, ich názvy, elementy môžete vnárať, doplňovať do feedu nové dáta a pod. Vďaka tomu môžete z feedu určitej štruktúry (napr. z Heureka feedu) vytvoriť feed inej štruktúry pre ďalší inzertný systém (napr. Google Nákupy).

Na to, ako sa pracuje s hromadnými úpravami sa môžete pozrieť na videu.

Xemel vám poskytne:

Vždy aktuálne dáta
Feedy a úpravy nastavené v Xemeli sa automaticky aktualizujú každých 45 minút. Frekvenciu aktualizácie dát je možné ale po individuálnej dohode zvýšiť (každých 20 minút) i znížiť (každé 4 hodiny alebo 1krát denne). V prípade potreby môžete pregenerovanie spustiť kedykoľvek aj ručne. Xemel potom pregeneruje feed do minúty.

Bezpečnosť a stabilitu
Xemel prenáša všetky vaše dáta šifrovane. URL vašich výstupných feedov obsahujú unikátny hash, takže odkaz nie je možné uhádnuť. Vďaka zálohám na nezávislom serveri sú feedy vždy dostupné, nestane sa tak, že by váš e-shop alebo inzertný systém nemal prístup k feedu.

Skvelú zákaznícku podporu
Xemel má priamo v rozhraní nástroja obsiahle nápovede a na YouTube video-tutoriály. K dispozícii je vám taktiež zákaznícka podpora, ktorá vám kedykoľvek poradí, alebo v prípade záujmu feedy pripraví za vás. 

Pre koho je Xemel vhodný?

Máte vo feede viac než 100 produktov –⁠  Maličké e-shopy s jednotkami produktov zvládnu úpravy feedov väčšinou samé, napríklad v administrácii e-shopu. Úprava väčšieho množstva produktov, pre viac inzertných systémov alebo pre viac trhov, už môže byť náročnejšia. Online nástroj Xemel ale môže využívať ktokoľvek, kto má feed s produktmi bez ohľadu na ich počet.

Vo feedoch potrebujete robiť časté zmeny –⁠ Oprava chýb vo feedoch, nastavenie promo akcií, darčekov k nákupom, zmena cien dopravy a iné úpravy je mnohokrát potrebné vykonávať operatívne a často. Všetko si zvládnete v Xemeli nastaviť sami v priebehu chvíľky.

Chcete expandovať – Expanzia na nové trhy alebo nové inzertné systémy je spojená s nutnosťou pripraviť produktové dáta podľa požiadaviek jednotlivých inzertných platforiem. Xemel vám pomôže vytvoriť XML feedy pre zahraničné marketplaces alebo iné inzertné portály. Stačí vám k tomu len jeden preložený feed v danom jazyku. Z preloženého feedu potom už rýchlo a jednoducho vytvoríte ďalšie feedy v Xemeli. Celé riešenie vám zaberie menej času a bude stáť zlomok ceny v porovnaní s prípravami všetkých feedov za pomoci programátora. Feedy máte navyše v rozhraní Xemela kedykoľvek k dispozícii k prípadnej ďalšej editácii.

Chcete šetriť čas a peniaze – Čakať na spracovanie vašich požiadaviek programátorom môže byť zdĺhavé a drahé. Produkťák alebo markeťák si v Xemeli zvládne vyladiť feed sám a programátor môže pracovať na dôležitejších veciach.

Potrebujete do e-shopu napojiť dodávateľa – Prípravu dodávateľských feedov pre hladké napojenie produktov do vášho e-shopu zvládne Xemel takisto. Môžete v ňom dokonca spojiť niekoľko feedov od viacerých dodávateľov do jedného feedu, ten potom nahrať do e-shopu. Eliminuje sa tak starosť s udržiavaním niekoľkých importných feedov do e-shopu (každý feed môže mať inú štruktúru a pri importe môžu vznikať rôzne problémy, ktoré by sa museli riešiť). 

Aké výhody má Xemel pre e-shoperov?

IT oddelenie – Do prípravy produktových dát nie je potrebné investovať toľko programátorského času. Namiesto riešenia prevádzkových záležitostí sa môže programátor venovať samotnému rozvoju e-shopu.

Marketingoví/Produktoví špecialisti – Väčšinu úprav môžu robiť sami a okamžite. Nie sú tak závislí od IT. Sú schopní tak flexibilne reagovať na vzniknuté situácie (opravy chýb vo feedoch, dočasné promo akcie, zmeny cien dopravy, párovanie produktov). Produktové dáta môžu upravovať ešte skôr, než sa nahrajú do inzertného systému alebo e-shopu.

Management – Oproti riešeniu cez programátora má management väčšiu kontrolu nad tokom dát a dokáže rýchlejšie implementovať požadované zmeny. Práca so Xemelom šetrí ľudské zdroje, tým pádom i náklady firmy.

Čo všetko sa dá v Xemeli riešiť?

Editácia čohokoľvek – V Xemeli zeditujete akýkoľvek element vo feede, vrátane tých vnorených. Online editácia feedov prebieha hromadne pomocou nastavených pravidiel, manuálne po jednotlivých produktoch alebo pomocou importu (CSV súbor). 

Doplnenie informácií do feedu – Chýbajú vám povinné informácie vo feede? V Xemeli môžete do feedu doplniť nové dáta (napr. parametre, popis produktov, EANy a ďalšie elementy) alebo naopak nadbytočné elementy z feedu odobrať. 

Skrytie produktov – Nechcete, aby sa vám v  určitom inzertnom systéme zobrazovali určité produkty? V Xemeli ich môžete jednoducho skryť.

Spojenie niekoľko feedov do jedného – So Xemelom môžete spojiť niekoľko rôznych vstupných feedov do jedného spoločného produktového feedu. Je to vhodné napríklad pre feedy od dodávateľov.

Zlúčenie produktových dát –  Xemel dokáže k produktom vo feede pripísať ďalšie produktové dáta z iných XML/CSV zdrojov. Napríklad ku klasickému produktovému feedu môžete z iného zdroja pridať k produktom dáta o skladovosti, parametroch a iné. Dáta sa vám budú pravidelne aktualizovať vo všetkých feedoch.

Vlastné custom riešenie feedov – prostredníctvom služby Custom feed vám Xemel umožní vytvoriť vlastný feed vo vašej ľubovoľnej štruktúre. Napr. z Heureka feedu Xemel vytvorí nový feed vlastnej customizovanej štruktúry. Alebo z vášho vlastného feedu vytvorí feed v štruktúre Heureky. Možností je neúrekom. Jednoducho povedané, v Xemeli vytvoríte akýkoľvek XML/CSV feed z akéhokoľvek XML/CSV feedu.

Expanzia so Xemelom

Ako e-shop máte v podstate dve možnosti, akou formou expandovať do zahraničia. 

1) Marketplace

Prvá možnosť je expanzia cez marketplaces. Veľkou výhodou tejto formy expanzie je to, že vám postačí jazykovo lokalizovaný produktový feed. Marketplaces majú typicky vysokú návštevnosť, poskytnú vám tak prístup k veľkému množstvu potenciálnych nakupujúcich. Vďaka čomu ste na marketplace schopní celkom rýchlo otestovať konkurencieschopnosť svojej ponuky na danom zahraničnom trhu. To, že je obľúbený produkt na Slovensku, automaticky neznamená, že bude obľúbený takisto v inej krajine. 

Pokiaľ zvažujete expanziu prostredníctvom napr. marketplace, Xemel vám v prípade potreby pomôže s prekladom feedu a jeho následnou prípravou pre všetky požadované  inzertné systémy v danej krajine.

2) Lokalizovaný e-shop

Druhou možnosťou, finančne a časovo náročnejšou, je príprava vlastného lokalizovaného e-shopu. Príprave lokalizovaného e-shopu často predchádza práve krok 1 – otestovanie potenciálu trhu prostredníctvom predaja cez marketplace. 

Akokoľvek sa rozhodnete vstúpiť na zahraničný trh, nezabudnite na dôkladnú analýzu trhu.

Audit XML feedov

Pre  Heureku a Zboží.cz si v Xemeli vygenerujete audit XML feedu kedykoľvek potrebujete. Či už ide o pravidelnú kontrolu toho, či sú produktové dáta odovzdávané porovnávačom v poriadku, alebo na tovarových porovnávačoch evidujete určité problémy s inzerciou.

Výstupom z auditu je:

PDF dokument, ktorý obsahuje všetky informácie o chybách vo feede, spolu s návodom, ako chyby opraviť.

XLSX dokument s výpisom konkrétnych produktov, u ktorých bola chyba nájdená. 


Zdieľať:

Rubriky