Blog

Ako odhaliť podvod s nevyžiadanými zásielkami

1. 3. 2024, 12:31

Pri prijatí e-mailu od e-shopu, z ktorého ste si nič neobjednali, alebo od prepravnej spoločnosti, od ktorej nečakáte zásielku, zbystrite pozornosť. Ak od vás odosielateľ žiada úhradu dobierky, odporúčame overiť si, či je tento e-mail pravý, a mimo našej aplikácie dobierku neuhrádzajte. Chceme vás upozorniť na nový šíriaci sa podvod so zásielkami od odosielateľa Konza shop. 

Neuhrádzajte dobierku mimo aplikácie Packeta

Podvodné e-maily sa zvyčajne snažia vymámiť od zákazníkov platbu dobierky za tovar, ktorý si nikdy neobjednali. Jediná istota, ako nenaletieť podvodníkom, je úhrada za dobierku, ktorú očakávate, v našej aplikácii Packeta

Podvodné e-shopy spolupracujú s fullfillment centrami, ktoré za nich vybavujú balenie a odosielanie tovaru. Zneužívajú tak ukradnuté databázy s údajmi a zásielky sa dostanú na výdaj k nám. Ak však zistíme, že ide o podvod, zadržíme ich a vrátime odosielateľovi. Bohužiaľ, keď zablokujeme jeden podvodný e-shop, hneď sa objaví ďalší, takže treba byť ostražitý vždy, keď vám príde podozrivý e-mail alebo SMS.

Plaťte iba za to, čo ste si naozaj objednali

Ak sa rozhodnete zásielku prebrať a chcete zaplatiť kuriérovi, prosím, overte si, či ste si tovar naozaj objednali, a preverte si odosielateľa, e-shop, z ktorého bola poslaná. 

Zákazníci preferujú dobierku pri neznámom alebo novom eshope, aby sa vyhli podvodu pri prípadnom nedodaní tovaru. Treba byť však opatrný, ak vám príde zásielka od e-shopu, kde ste si nič neobjednali a jeho názov je neznámy či podozrivý. Podvodné e-shopy niekedy zneužívajú názvy iných serióznych e-shopov a posielajú zásielky pod podobnými alebo skomolenými názvami. 

Stalo sa to aj v tomto prípade, keď začali našim zákazníkom prichádzať nevyžiadané zásielky z Konza Shopu, ktorého názov sa podobá na seriózny e-shop Konzo Shop. Ani s jedným e-shopom však nemáme spoluprácu. 

Preverte si neznáme e-shopy pred nákupom

Ak nakupujete na novom alebo neznámom e-shope, preverte si ho, opýtajte sa známych, či ho poznajú, alebo vyhľadajte recenzie iných zákazníkov.

Podozrivé môžu byť príliš nízke ceny, ak je e-shop zo zahraničia alebo jeho názov sa podobá na názov iného e-shopu. 

Obchod, ktorý nepoznáte, si preverte vyhľadaním najnovších recenzií z viacerých oficiálnych a nezávislých zdrojov, napr. na cenových porovnávačoch. Zamerajte sa na to, aby boli recenzie aktuálne v čase vášho nákupu.

Pozor na phishing: podvodné e-maily aj SMS

S pokusmi o krádež údajov platobnej karty alebo hesiel k internetbankingu sa už stretli mnohí z nás. Ak predávate tovar na inzertných portáloch alebo na Facebook Marketplace, podvodníci vám môžu poslať link na falošné webové stránky s cieľom oklamať vás a ukradnúť vaše údaje alebo peniaze. Podvodníci sa však už zamerali aj na ľudí očakávajúcich zásielky z e-shopov.

V najbližších dňoch možno dostanete podvodné e-maily alebo SMS, ktoré vás môžu vyzývať na platbu za dobierku zásielky alebo upozorňovať na neexistujúci problém s jej doručením. V skutočnosti však pravdepodobne povedú na falošné webové stránky požadujúce čísla platobnej karty alebo heslo k internetbankingu. Packeta na svojom webe zverejnila niekoľko reálnych screenshotov z komunikácie, ktoré podvodníci rozposielali už v minulosti.

„Packeta pri doručovaní na výdajné miesto alebo do niektorého zo Z-BOXov umožňuje za dobierku zaplatiť priamo v oficiálnej mobilnej aplikácii. Ak ju budete mať v mobile, všetky žiadosti o platbu prostredníctvom SMS, e-mailu alebo webových stránok môžete ignorovať. Ak máte podozrenie, že ste sa stali obeťami podvodu, môžete sa obrátiť na zákaznícke centrum so žiadosťou o pomoc alebo nahlásenie phishingových správ,“
Alexander Jančo
Managing Director Packeta Slovakia

Prečítajte si viac o phishingu a ako sa mu brániť na našej stránke o bezpečnosti a ochrane dát.

Prečítajte si tiež...


Zdieľať:

Rubriky