Black Friday alebo „Čierny piatok“ je už aj v našich končinách dobre známy pojem. Každoročne môžeme sledovať obrovské množstvo obchodov, ktoré sa prispôsobujú tomuto trendu a nechávajú sa unášať na vlne stúpajúcej popularity tak silného fenoménu, akým sa Black Friday bezpochyby stal.
V tomto roku pripadá Black Friday na 27. november, aj keď sa môžeme už zopár dní stretávať s masívnou reklamou rôznych spoločností ponúkajúcich rekordné zľavy. Prečo začína Black Friday už niekoľko dní vopred, čo sa ukrýva za týmto novodobým symbolom zliav a ako ovplyvňuje oblasť e-commerce, sa dozviete v tomto článku.
Čo je Black Friday a ako vznikol?
Pojem Black Friday vychádza z americkej kultúry a vznikol v 50. rokoch 20. storočia vo Philadelphii ako odpoveď na veľké presúvanie národa po americkom sviatku Dňa vďakyvzdania. Tento sviatok sa už tradične koná posledný novembrový štvrtok, a tak sa pojmom Black Friday začal označovať deň, ktorý nasledoval hneď po slávnostnej večeri s typickým pečeným moriakom. Práve vtedy sa totiž väčšina Američanov zvykla húfne presúvať autami z návštev späť domov alebo trávila svoj čas nákupmi. Na cestách sa tvorili dlhé kolóny a dopravné nehody, a tak označili miestni policajti tento deň za tzv. „Čierny piatok“.
Ako symbol veľkých zliav sa Black Friday začal označovať až v 80. rokoch minulého storočia, kedy obchodníci pochopili, že môžu tento deň využiť na veľké výpredaje a prilákanie zákazníkov. Američania mali totiž počas tohto piatku pracovné voľno, vďaka čomu sa im naskytla príležitosť tráviť deň práve nakupovaním. Predajcovia sa chopili tejto šance, a aby vyhrali nad konkurenciou, začali svoj tovar ponúkať vo výrazne vyšších zľavách ako počas bežných dní. Postupne sa tak z „Čierneho piatku“ stal fenomén obrovských výpredajov a horúčkovitého nakupovania.
Iní zase chápu vznik tohto pojmu v ekonomickej súvislosti, kedy sa počas dní veľkých zliav po sviatku Dňa vďakyvzdania dostávali obchodníci z červených do čiernych, teda plusových, čísel. Nech už bol vznik pojmu Black Friday akýkoľvek, v súčasnosti predstavuje jeden z najdôležitejších dní v roku pre všetkých obchodníkov.
Prečo označujeme Black Friday za sviatok nakupovania?
Black Friday ako tradícia bláznivých nákupov vychádzajúca z USA, predstavuje v dnešnej dobe globálny fenomén. Pojmy ako výpredaj, zľavy, výhodná ponuka či zľavnené produkty sa veľmi rýchlo uchytili a dnes je Black Friday rovnako silnou americkou tradíciou ako pečený moriak na Deň vďakyvzdania. Black Friday sa veľmi rýchlo rozniesol aj do sveta, a preto naň už každoročne reaguje mnoho predajcov, ktorí zvyčajne zažívajú počas tohto obdobia najväčší „boom“ – a inak tomu nebude ani tento rok. Medziročne sa predaj a popularita kampane Black Friday totiž neustále zvyšuje.
Black Friday oficiálne svieti v kalendári počas štvrtého novembrového piatku, avšak vďaka veľkému úspechu sa napokon táto nákupná mánia predĺžila až na celý víkend. Niektorí predajcovia dokonca spúšťajú výpredaje už začiatkom novembra a Black Friday sa tak postupne stáva záležitosťou celého mesiaca. Nečudo, veď len v USA dosiahol v roku 2019 tržby 7,4 miliárd dolárov, čo predstavuje nárast o 19,6 % oproti predchádzajúcemu roku. Stal sa tak najvýnosnejším obdobím v roku a predbehol dokonca aj vianočné nákupy.
Vo všeobecnosti sa za začiatok vianočnej sezóny preto považuje práve Black Friday, kedy spotrebitelia začínajú s nákupmi vianočných darčekov. Možnosť nakúpiť za výhodnejšie ceny nevyužije len málokto, aj keď v skutočnosti neponúkajú všetky obchody markantné zľavy – ide hlavne o príležitosť pritiahnuť pozornosť zákazníkov. Pojem Black Friday sa totiž stal symbolom obrovských zliav, čo priláka zákazníkov ako „osi na med“. Za týmto fenoménom teda stojí hlavne dobre vypracovaná marketingová stratégia.
Aký dôležitý je Black Friday pre oblasť e-commerce?
Obrovské výpredaje v kamenných reťazcoch sa postupne preniesli aj do online prostredia, ktoré dnes navyše predstavuje častokrát hlavný spôsob nakupovania. Aj súčasná situácia s pandémiou prispela k tomu, že sa výrazne zmenil spôsob nakupovania a ešte výraznejšie vzrástol záujem o online nakupovanie. A keďže niektoré štáty aj naďalej hlásia lockdown, bude tento záujem o internetové obchody počas tak veľkej udalosti, akou je Black Friday, ešte vyšší. Práve z toho dôvodu by mali e-shopy obzvlášť tento rok zbystriť pozornosť a zamerať ju na nasadenie „bojového plánu“ proti tisíckam konkurenčných spoločností a ich zľavovým ponukám v rámci tejto populárnej kampane. Vašou obranou by sa mali stať najmä marketingová stratégia, obsah a dizajn webovej stránky, ktoré vám napomôžu vyniknúť v snahe získania si potenciálnych zákazníkov.
Na čo sa zamerať, aby ste z Black Friday vyťažili maximum?
- Stanovte si ciele – môže ísť napríklad o výšku zisku, získanie nových zákazníkov, stiahnutia aplikácie, predaj nadbytočných zásob atď.
- Pripravte si stratégiu predaja – vytipujte si cieľové skupiny a kategórie produktov, na ktoré kampaň zacielite. Tiež si určite konkrétne produkty, ktoré zlacníte, napríklad tie najviac vyhľadávané vo vyhľadávačoch ako je Google. Pre lepšiu predajnosť dajte do ponuky aktuálne populárne produkty, ktoré pritiahnu zákazníkov, ale aj tie, ktorých máte prebytok a radi by ste sa ich zbavili.
- Stanovte nákupné výhody a výšku zliav – pred samotnou Black Friday kampaňou môžete mierne navýšiť ceny inzerovaných produktov, aby ste z kampane mohli vyťažiť čo najviac. Potom si zvoľte výšku zliav daných produktov – nie je potrebné, aby to boli vysoké percentá. Black Friday sa stal synonymom pre zľavy na prilákanie zákazníkov, avšak ich výška už často nebýva taká vysoká ako kedysi, pretože záujem zákazníka pretrváva aj pri nižších zľavách.
- Určite si dĺžku trvania kampane – v súčasnosti sa Black Friday už neorientuje len na jeden spomínaný piatok v roku, ale kampaň trvá zvyčajne až niekoľko dní – ideálne je začať už pár dní pred Čiernym piatkom a ponechať trvanie kampane minimálne do tzv. Cyber Monday, teda pondelku nasledujúceho týždňa.
- Zaktualizujte webovú stránku svojho e-shopu – aktualizujte bannery a landing page, na ktorých príťažlivo odprezentujte svoje benefity a aktuálnu ponuku zliav. Pripravte sekciu zameranú výhradne na Black Friday kampaň a zaktualizujte aj najčastejšie otázky, ktoré sa môžu zákazníkom vynoriť pri prehľadávaní vašej ponuky (napr. informácie o reklamácii tovaru, spôsobe dopravy atď.). Dbajte aj o dizajn stránky – pravidlo, že červená a žltá sú marketingové farby, ktoré priťahujú pozornosť a podniecujú k nákupu už v dnešnej dobe na zákazníkov neplatí.
- Prispôsobte stratégii reklamu – podpora napr. cez Facebook alebo Google – dopredu treba počítať aj s budgetom na reklamu, ktorá vám vie dopomôcť k navýšeniu návštevnosti na vašom webe a k zvýšeniu predaja.
- Prichystajte svoje sklady a zabezpečte logistiku – pripravte si plán s odhadovanými množstvami zásielok a tomu prispôsobte svoje sklady aj logistické riešenia – nájdite si spoľahlivú prepravnú spoločnosť, ktorá vám zaručí včasné dodanie zásielok zákazníkom, napríklad spolupráca so Zásielkovňou. Garantujeme vám najvýhodnejšie doručovanie prostredníctvom obľúbenej služby výdajných miest, ktorých máme na celom Slovensku už takmer 1100.
- Zdieľajte kampaň na soc. sieťach – Facebook, Instagram alebo Youtube sú dôležité nástroje komunikácie, prostredníctvom ktorých viete kampaň zacieliť na vybrané cieľové skupiny. Ideálne je pripraviť si strategický komunikačný plán na celé obdobie kampane. Významným nástrojom komunikácie je aj e-mail – rozpošlite newslettre na databázu zákazníkov a oboznámte ich s akciami vašej Black Friday ponuky. Dajte si záležať na forme aj obsahu – na základe toho zákazníka na svoju stránku buď prilákate, alebo nie.
- Posilnite zákaznícky servis – po odoslaní tovaru zákazníkovi ešte nič nekončí. Stále treba počítať s prípadnými reklamáciami alebo vrátením tovaru – preto posilnite váš zákaznícky servis, aby ste prípadné komplikácie zákazníkov zvládli hravo vyriešiť.
Aj vďaka súčasnej situácii s koronavírusom bude nakupovanie počas kampane Black Friday tento rok iné. Predpokoladáme, že v rámci tohročnej sezóny vymení ešte viac ľudí túlanie sa po obchodoch za kliknutie na vaše webové stránky a online nákup z vašich e-shopov. Zvýšený nápor na online nakupovanie si vyžaduje aj kvalitné služby prepravnej spoločnosti, akou je Zásielkovňa. Preto by sme Vás chceli ubezpečiť, že urobíme všetko pre to, aby sme vám boli maximálne k dispozícii počas väčšieho toku zásielok v období trvania kampane Black Friday alebo počas vianočnej sezóny, aby sme vám neustále poskytovali kvalitné logistické riešenia pre vaše e-shopy.