Rastúci e-commerce vs emisie: Bratislava potrebuje 3-krát viac samoobslužných boxov a výdajných miest
Packeta chce životné prostredie chrániť aj vďaka elektromobilom
Štúdia švajčiarskej spoločnosti UPIDO odhaduje, že vďaka neustále rastúcej popularite e-shopov sa objem zásielok z nich v rámci EÚ a Veľkej Británie do roku 2029 zdvojnásobí na približne 30 miliárd ročne. Aj v slovenských mestách a obciach preto bude musieť pribudnúť výrazne viac samoobslužných boxov a výdajných miest, ktoré sú najlepším nástrojom v snahe znižovať emisie vyprodukované v súvislosti s doručovaním. Packeta preto samosprávy vyzýva na úzku spoluprácu pri výstavbe nových boxov. Prečo? Napríklad Bratislava má dnes približne 640 samoobslužných boxov a výdajných miest Packety alebo iných konkurenčných služieb. Predikcie Packety však ukazujú, že do roku 2029 sa táto sieť v hlavnom meste bude musieť strojnásobiť, aby dokázala pokryť všetky požiadavky jeho obyvateľov. Zároveň bude nutné pracovať aj na navýšení kapacity, ktorá by mala vzrásť približne na 5-násobok. Kľúčovým trendom nevyhnutným na zvládnutie boja s rastúcimi emisiami CO2 z doručovania v slovenských mestách budú aj elektromobily. Packeta preto už budúci rok spustí svoj plán prechodu na elektrické vozidlá, ktorý však neohrozí výsledné ceny jej služieb. Do roku 2027 bude mať väčšinu kuriérskych dodávok plne elektrických.
Samoobslužné boxy a výdajné miesta zohrávajú kľúčovú úlohu pri znižovaní uhlíkovej stopy celého e-commerce – doručovanie zásielok do Z-BOXov a na výdajné miesta je v prípade Packety až 8-krát ekologickejšie než doručovanie kuriérskou dodávkou priamo k ľuďom domov. Každý box, ktorý majú v pešej dostupnosti stovky zákazníkov, totiž dokáže z ciest „stiahnuť“ väčšie množstvo kuriérskych dodávok jazdiacich na jednotlivé adresy. V prípade klasického doručovania tiež vznikajú zbytočné emisie, ak zákazník nie je práve doma a nemôže zásielku prebrať na prvý pokus. Pri opakovanom doručovaní do odľahlejších obcí na druhý deň kuriér znovu najazdí často aj desiatky kilometrov.
Packeta vyzýva mestá: e-commerce rastie
Záväzok neohrozovať vzhľad slovenských miest berie najobľúbenejšia doručovacia služba u nás mimoriadne vážne. Podoba Z-BOXov sa preto v budúcnosti zmení. Výkonný riaditeľ Alexander Jančo navyše upozorňuje, že Packeta v tejto snahe nemôže zostať sama. V hlavnom meste už Packeta spolupracovala s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) na tvorbe jednotného dizajn manuálu pre svoje, ale aj konkurenčné samoobslužné boxy a ich umiestňovanie v prostredí veľkomesta.
Až 96 % Z-BOXov Packety disponuje solárnymi panelmi, vďaka ktorým sú energeticky sebestačné a ponúkajú oveľa väčšiu flexibilitu pri výbere lokalít na ich umiestňovanie. Packeta pritom v maximálnej miere diskutuje s mestami o výbere najvhodnejšieho miesta pre každý svoj Z-BOX tak, aby neohrozoval celkovú podobu danej lokality. Mestá a obce chce však podľa výkonného riaditeľa Alexandra Janča chrániť ešte oveľa viac:
Jančo však na jednotlivé obce, mestá a mestské častí apeluje, aby s kuriérskymi službami komunikovali ešte výraznejšie:
Packeta má na Slovensku už dnes vyše 3 000 výdajných miest a Z-BOXov, cez ktoré je možné prijímať zásielky z e-shopov, ale aj odosielať vlastné balíky, napríklad rodine alebo blízkym.
Do Z-BOXov a na výdajné miesta budú zásielky voziť elektromobily
Packeta v roku 2024 začne elektrifikovať
Packeta chce k znižovaniu uhlíkovej stopy prispieť aj využívaním elektrických dodávok. Už budúci rok začne s elektrifikáciou svojho vozového parku a kuriérskych dodávok a do roku 2027 bude väčšina z nich plne elektrických.
Kuriérske dodávky totiž počas dňa najazdia len pomerne malý počet kilometrov – približne 120 až 150 km, na čo bohate stačí aj dojazd elektrických dodávok, ktoré automobilky na Slovensku predávajú už dnes. Kuriér s elektromobilom zároveň pri práci ťaží z jeho prirodzených vlastností, keď netreba neustále vypínať a znova štartovať dieselový motor a vypúšťať emisie počas neustálych rozjazdov z adresy na adresu, často vo vzdialenosti len niekoľko desiatok metrov.